Nie ukrywajmy, nikt z nas nie jest alfą i omegą. Nie na wszystkim musimy się znać! Jednak trochę głupio zapytać kumpla, męża czy sąsiada o to jak wymienić poprawnie płyn chłodniczy… Dlatego w kilku prostych słowach tłumaczymy jak tego dokonać – szybko, sprawnie i bez rozlewania płynu po całym garażu!
Wymiana płynu chłodniczego krok po kroku
Najpierw trzeba wybrać odpowiedni płyn do chłodnic. Najważniejsze aby był jak najbardziej wytrzymały w skrajnych temperaturach – latem ma chłodzić silnik przed przegrzaniem, a zimą przed zamarzaniem. Odpowiednio dobrany płyn chłodniczy wysokiej jakości zapewni ochronę na lata.
- Przed wlaniem nowego płynu chłodniczego warto zastosować płukankę do chłodnic. Na rynku dostępnych jest wiele gotowych preparatów. Wystarczy wlać je do chłodnicy – poprzez zbiorniczek wyrównawczy lub otwór w samej chłodnicy. Następnie należy włączyć silnik samochodu i pozostawić włączony przez około 15 minut. W tym czasie płukanka usunie zanieczyszczenia. W następnej kolejności trzeba zgasić silnik i odczekać kolejne 10 minut, aby płukanka ostygła. Ostatnim krokiem jest zlanie starego płynu chłodniczego wraz z płukanką. Jeśli na dole chłodnicy znajduje się korek wystarczy go usunąć, aby szybko pozbyć się płynów. W samochodach, w których nie ma takiego rozwiązania usuwa się płyny przez najniżej położony wąż systemu chłodniczego.
- Po przeczyszczeniu chłodnicy płukanką warto także wlać do chłodnicy wodę demineralizowaną, aby usunąć resztki starego płynu z chłodnicy. Po wlaniu wody demineralizowanej postępujemy tak samo jak z płukanką.
- Właściwa wymiana płynu chłodniczego następuje po przeczyszczeniu chłodnicy. Zależnie od typu i modelu chłodnicy, płyn uzupełnia się poprzez dolanie przez otwór w samej chłodnicy lub poprzez zbiorniczek wyrównawczy. Płyn należy wlać do zimnej chłodnicy! Nowy płyn wlewamy do momentu, w którym poziom płynu ustabilizuje się pomiędzy poziomem minimum a poziomem maksimum.
- Kolejnym krokiem jest włączenie samochodu, a następnie włączenie dmuchawy oraz ogrzewania na najwyższą możliwą temperaturę. Następnie trzeba poczekać na moment włączenia się wentylatora chłodnicy i uzupełniać płyn chłodzący w miarę jego ubywania w zbiorniczku wyrównawczym.
- Po wyłączeniu się wentylatora należy sprawdzić, czy poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym znajduje się w połowie skali, czyli mniej więcej w połowie pomiędzy linią minimum a maksimum. Jeżeli tak, dokręcamy korek do zbiorniczka.
Wymiana płynu chłodniczego nie jest trudna! Trwa ok. 30-40 minut i można dokonać jej samodzielnie we własnym garażu lub na podjeździe. Nowy płyn chłodniczy usprawni pracę całego samochodu! Obniża ryzyko awarii układu chłodniczego, silnika, nawiewu i ogrzewania samochodu. Zachowany w dobrym stanie, odpowiednio chłodzony silnik podnosi wartość pojazdu przy jego ewentualnej sprzedaży i wycenie. Płyny chłodnicze wraz z upływem czasu tracą swoje chłodzące właściwości i stają się mniej wydajne, dlatego warto pamiętać o wymianie płynu chłodniczego co około 5-6 lat.