Wymiana płynu chłodniczego – jak wymienić?

płyn chłodniczy

Nie ukrywajmy, nikt z nas nie jest alfą i omegą. Nie na wszystkim musimy się znać! Jednak trochę głupio zapytać kumpla, męża czy sąsiada o to jak wymienić poprawnie płyn chłodniczy… Dlatego w kilku prostych słowach tłumaczymy jak tego dokonać – szybko, sprawnie i bez rozlewania płynu po całym garażu!

Wymiana płynu chłodniczego krok po kroku

Najpierw trzeba wybrać odpowiedni płyn do chłodnic. Najważniejsze aby był jak najbardziej wytrzymały w skrajnych temperaturach – latem ma chłodzić silnik przed przegrzaniem, a zimą przed zamarzaniem. Odpowiednio dobrany płyn chłodniczy  wysokiej jakości zapewni ochronę na lata.

  1. Przed wlaniem nowego płynu chłodniczego warto zastosować płukankę do chłodnic. Na rynku dostępnych jest wiele gotowych preparatów. Wystarczy wlać je do chłodnicy – poprzez zbiorniczek wyrównawczy lub otwór w samej chłodnicy. Następnie należy włączyć silnik samochodu i pozostawić włączony przez około 15 minut. W tym czasie płukanka usunie zanieczyszczenia. W następnej kolejności trzeba zgasić silnik i odczekać kolejne 10 minut, aby płukanka ostygła. Ostatnim krokiem jest zlanie starego płynu chłodniczego wraz z płukanką. Jeśli na dole chłodnicy znajduje się korek wystarczy go usunąć, aby szybko pozbyć się płynów. W samochodach, w których nie ma takiego rozwiązania usuwa się płyny przez najniżej położony wąż systemu chłodniczego.
  2. Po przeczyszczeniu chłodnicy płukanką warto także wlać do chłodnicy wodę demineralizowaną, aby usunąć resztki starego płynu z chłodnicy. Po wlaniu wody demineralizowanej postępujemy tak samo jak z płukanką.
  3. Właściwa wymiana płynu chłodniczego następuje po przeczyszczeniu chłodnicy. Zależnie od typu i modelu chłodnicy, płyn uzupełnia się poprzez dolanie przez otwór w samej chłodnicy lub poprzez zbiorniczek wyrównawczy. Płyn należy wlać do zimnej chłodnicy! Nowy płyn wlewamy do momentu, w którym poziom płynu ustabilizuje się pomiędzy poziomem minimum a poziomem maksimum.
  4. Kolejnym krokiem jest włączenie samochodu, a następnie włączenie dmuchawy oraz ogrzewania na najwyższą możliwą temperaturę. Następnie trzeba poczekać na moment włączenia się wentylatora chłodnicy i uzupełniać płyn chłodzący w miarę jego ubywania w zbiorniczku wyrównawczym.
  5. Po wyłączeniu się wentylatora należy sprawdzić, czy poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym znajduje się w połowie skali, czyli mniej więcej w połowie pomiędzy linią minimum a maksimum. Jeżeli tak, dokręcamy korek do zbiorniczka.

Wymiana płynu chłodniczego nie jest trudna! Trwa ok. 30-40 minut i można dokonać jej samodzielnie we własnym garażu lub na podjeździe. Nowy płyn chłodniczy usprawni pracę całego samochodu! Obniża ryzyko awarii układu chłodniczego, silnika, nawiewu i ogrzewania samochodu. Zachowany w dobrym stanie, odpowiednio chłodzony silnik podnosi wartość pojazdu przy jego ewentualnej sprzedaży i wycenie. Płyny chłodnicze wraz z upływem czasu tracą swoje chłodzące właściwości i stają się mniej wydajne, dlatego warto pamiętać o wymianie płynu chłodniczego co około 5-6 lat.